Proms uden Brexit 2017

Londons Royal Albert Hall summer igen af internationalt musikliv i en ny serie promenadekoncerter. Det kan godt være, et flertal af englændere har stemt sig ud af Europa, men det store opbud af gæstende musikere og sangere vidner om en ganske anden ånd end Brexit.

First night at the Proms lagde i aftes stort ud med John Adams mægtigt anlagte ungdomsværk Harmonium fra 1980. Anledningen er fejringen af den amerikanske komponists 70 års fødselsdag, som sætter Adams på programmet ved seks prom-koncerter.
Den 2. august ser jeg frem til at høre Esa-Pekka Salonen dirigere Adams Naive and Sentimental Music, som er en nyhed for mig. Trods titlen er det egentlig en symfoni, som Salonen tidligere har opført og indspillet med sit daværende orkester, Los Angeles Philharmonic.

Lige siden operaen Nixon in China og værker som Shaker Loops, Short Ride In A Fast Machine og den muntre Lollapalooza har John Adams haft sin faste plads i min musikalske verden. For at slippe for den famlende danske sludren i DRs P2 hørte jeg First night at the Proms direkte fra London via BBCs netradio. Og efter en magtfuld opførelse af Beethovens Tredje Klaverkoncert, spillet af Igor Levit, BBC Symphony Orchestra og Edward Gardner, lod jeg mig bogstavelig talt suge ind i Adams kor- og orkesterværk Harmonium.
På sin fremragende hjemmeside fortæller Adams, hvordan et musikalsk billede fyldte hans hoved. Det var indtrykket af menneskelige stemmer – masser af stemmer – som surfer på lydens bølger.
Intet var sparet for at realisere denne vision. Hør her hvordan på BBCs hjemmeside.

Festen fortsætter her lørdag aften i Royal Albert Hall med gæstespil af Staatskapelle Berlin og Daniel Barenboim, der dirigerer Elgars Første Symfoni – den Anden symfoni følger søndag. Og så glæder jeg mig specielt til at høre den herlige violinist Lisa Batiashvili som solist i Sibelius Violinkoncert.

  • Læs mere om musikken på John Adams hjemmeside.
  • Besøg BBC Proms hjemmeside HER.