Det var stort

Krzysztof Urbanski, 33 år.

Den overdådige sopran Measha B’s  og spændstige Krzysztof Urbanskis torsdagskoncert med DR SymfoniOrkestret blev en af de mindeværdige. Fra første til sidste tone lyttede man med ører så store som Rundetårn, og kun modstræbende forlod man koncertens ekstatiske musik, hvor Messiaens sidste ord i hans store Poèmes pour Mi – ”Glæden er vendt tilbage” – kom til at kendetegne hele programmet.
Umiddelbart virker afstanden fra Messiaens mystisk-erotiste Poèmes til Stravinskys supermusik Sacre du printemps ellers rigelig stor, men faktisk supplerede de to værker hinanden fint, så man efter Messiaen i den grad var parat til at modtage Stravinskys Sacre med alle sanser på vid gab. Og hvilket “Våroffer” vi fik at høre! Ikke som i sin tid med den fine svenske dirigent Sixten Ehrling ovre i det gamle Radiohus på Rosenørns allé, heller ikke som dynamiske Thomas Dausgaard eller Esa-Pekka Salonen, hvis opførelser ellers var uhyre virknings- og effektfulde. Nej, her var det præcise spil svøbt i varmere toner og plads til flere detaljer, men stadig vildt dramatisk.
Sådan afslørede den polske dirigent Krzysztof Urbanski sig ikke alene som en stor pultvirtuos. Han er også en ung dirigent med sit personlige bud på musikken, og helt modsat andre musikere i hans generation vælger han gerne sejere tempi, end der ellers er tradition for. Det  medvirker til sympatien for ham. At hans autoritet på podiet er betydelig, fremgik klart af DR SymfoniOrkestret, som gav ham deres allerbedste.
Publikums jubel skyllede bagefter op mod Urbanski og orkestret, og lige nu er jeg parat til at mene, at det er den bedste opførelse af Sacre, jeg endnu har hørt i mit lange liv. Derfor: Lad os snart at få ham at høre igen. Urbanski er en rising star.

  • Hør Torsdagskoncerten HER.

NB: Jeg ved godt, Measha B. hedder Brueggergosman. Hendes efternavn er bare så umuligt, at det var nærliggende at omdøbe hende. I pausen hørte jeg en munter sjæl foreslå “Brünnhild”.