1864-filmen: Meningen med galskaben fortoner sig

Allerede for et år siden, da Ole Bornedals stærke tv-serie om Danmarks tragiske skæbnekamp “1864” fyldte skærmen, overvejede jeg, om det ville være en fordel at koncentrere stoffet i en spillefilm. Nu foreligger resultatet. TDC præsenterer filmen i en forpremiere i sin tv-pakke.
Også filmen gør stort indtryk, fordi iscenesættelsen er ualmindelig poetisk og dramatisk filmet. Men hvor tv-serien især i de første afsnit var i fare for at drukne i detaljer, gør de mange fraklip spillefilmen til en mere enstrenget og almen kærlighedshistorie – også en mere banal omgang.

Historien er i den grad koncentreret om bondedrengene Laust og Peters skæbne og krigens bestialske væsen, at meningen med galskaben fortoner sig. Det skyldes blandt andet, at samtlige de scener, som forklarede de politiske aspekter om årsagen til krigen, er skåret væk. Selv Nicolas Bros store skuespilpræstation som den hysteriske danskheds statsminister Monrad er ude af spillefilmen. Tilmed forstærker filmversionen irritationen over de unge skuespilleres nutidsdanske sprog. Selv kærlighedsvinklen med godsforvalterens datter, Inge, svækkes i filmens afgørende slutning af de kortfattede klip.

Håbet om en stor film om 1864 og dens årsager brast altså for mit vedkommende. Tv-serien er meget stærkere.

  • Mere om tv-serien “1864” HER.