Arvo Pärt og Tintinnabuli

“Jo, mere vi præges af kaos, jo mere har vi brug for at skabe orden,” siger komponisten Arvo Pärt.
I dag runder han de 80 år, og fødselsdagen fejres blandt andet ved Nagen-festivalen i Tallinn, hvor Wroclaw Filharmonikerne gentager det symfoniske program, de for nylig spillede til succes ved Östersjöfestivalen i Stockholm. Mere om fødselsdagskoncerten HER.

Egentlig kommer det bag på mig, at jeg hører Pärt relativt ofte – “Fratres” for strygere og slagtøj, “Tabula rasa”, “Spiegel Im Spiegel” for violin og klaver…. Men naturligvis: Han er jo alt det modsatte af hverdagens moderne, hektiske sammensatte livsstil, hvor folk farer rundt for at nå det hele. Hans musikalske orden er ensbetydende med en rørende enkelhed, hvor hver en node synes dybt følt og nøje overvejet i stærke greb af erfaring, viden og kultur, som kommer os imøde med sin lægende harmoni.

Musikalsk har Pärt ikke altid lydt, som vi kender ham nu. Som ung var hans musik anderles knyttet til tidens urolige ånd, mere sammensat, mere kompliceret og oprevet. Nogle af hans stykker var så modernistiske på den vestlige måde, at de kommunistiske kulturpolitikere, der bestemte i Estland den gang,  forbød dem.
Spørgsmålet er, hvor meget disse forbud betød for hans beslutning om at følge nye veje? I hvert fald holdt han sidst i 1960erne en længere pause og kastede sig over studier af middelalderens franske og flamske kormusik. Dér fandt han den visdom af meditativ kraft, han siden har dyrket.

Tintinnabuli
Adskillige komponister anvender et særligt system med en speciel tankegang for at skabe sammenhængskraft i deres værker. Arvo Pärt dyrker en enkel formel, han kalder tintinnabuli, der betyder “små klokker”. Systemet og tankegangen har forbindelse med lyden af de klokker, middelalderens munke benyttede.
“Jeg opdagede, at det er fuldt tilstrækkeligt for det musikalske udtryk, når en enkelt node spilles smukt. Tintinnabuli er et område, jeg somme tider går ind i, når jeg søger efter svar – i mit liv, min musik, mit værk. I mine mørke timer oplever jeg, at alt udenfor dette ene forhold er uden mening.”

  • Besøg Arvo Pärt Centre HER.
  • Læs også om komponistens liv som dreng i en estiske landsby, hvor han på torvet cyklede rundt om en højttaler, når radioen sendte koncerter med klassisk musik – se HER.