Divertimento under Nazi terror

Jeg kan godt lide musik, der trodser selv den mest infame tidsånd og insisterer på liv og menneskelighed. Derfor spiller jeg Bartoks Divertimento her.

Bela Bartok’s Divertimento, 1. sats. Tapiola Sinfonietta & Jean-Jacques Kantorow. Recording: BIS.

Den ungarske komponist skrev sin musik i skæbneåret 1939, da Adolf Hitler skød Anden Verdenskrig i gang. Måske er det den raffinerede musikalske sammenvævning af liv og forfærdelse, som drager øret. Bartok var chokeret over den militante udvikling i Europa under Hitlers hagekors, og da krigen satte Europa i brand, flygtede han til USA. Så meget stærkere er det at opleve livskraften i hans Divertimento, hvis titel egentlig er misvisende, eftersom den centrale Adagio er alt andet end underholdende. Grundstemningen af grublende, truende ro afløses snart efter af frygtsom vrede fra sindets dyb i en atmosfære af ensomhed en sen nattetime.
Til gengæld er finalesatsen en hastigt pulserende mobilisering af liv, der trækker på inspirationen fra den ægte folkemusik, som havde beskæftiget Bartok så meget. Det var jo i de rige musiktraditioner ude i de ungarske landdistrikter, han fandt nøglen til sin musiks særpræg og styrke.

Jeg har valgt min yndlingsindspilning med den russisk-franske violinist og dirigent Jean-Jacques Kantorow og det finske eliteorkester Tapiola Sinfonietta. På pladehylderne har jeg flere forskellige indspilninger af Bartoks Divertimento, men Kantorow’s stramme, medlevende fortolkning er blevet den foretrukne. Det gælder også Musik for strengeinstrumenter, slagtøj og celeste, Bartoks orkestrale hovedværk, som findes på samme CD. Hør mere hos eClassical.com her.

  • Mere om komponisten Bela Bartok her.