Nu skal du høre…

Barbara Hannigan i Berlin.
Barbara Hannigan i Berlin. – Klik billedet og besøg Digital Concert Hall.

Mennesker der har oplevet turen mod døden, men som i sidste øjeblik reddede livet, fortæller hvordan deres liv i de truende sekunder passerede revy for deres indre blik. Dette billede på en surrealistisk situation tonede frem i mit hoved efter den forbløffende stærke premiere på Hans Abrahamsens musikalske Ofelia-monolog “let me tell you”, der udspringer af Shakespeares tragedie Hamlet på Kronborg i Helsingør.

Premieren foregik lige før jul i Berlins Philharmonie, hvor den canadiske sopran Barbara Hannigan tryllebandt os med den klingende fortælling om Ofelias skæbne i Shakespeares skuespil. I løbet af den lidt over en halv time, stykket varer, bringes vi til at svæve, måske snarere flyde ind i en magisk verden et sted mellem himmel og jord. Orkestrets nænsomme toner med det raffinerede slagtøjspil bag strygerne støtter og farver solistens tindrende klare stemme. Faktisk er hendes monolog så indtrængende musikalsk, at man ikke nødvendigvis behøver have læst på lektien for at blive grebet.

“let me tell you” er resultatet af det nære samarbejde mellem Barbara Hannigan, forfatteren Paul Griffiths og Hans Abrahamsen. Værket knytter sig til Griffiths gendigtning af Ofelias monolog i Shakespeares Hamlet, men hvor Shakespeare ikke udviklede Ofelias rolle særlig meget i skuespillet, giver forfatteren Paul Griffiths hende her hovedrollen.
Ofelia står så at sige op fra graven og er ikke længere blot en tragisk skikkelse, der i sorg og galskab over prins Hamlet mord på hendes far drukner sig i et vandløb. Hun er sig først og fremmest sin noble herkomst bevidst. Og nu insisterer hun på at fortælle sin version af tragedien på Kronborg, tilmed i et tidsmæssigt perspektiv, der dækker flere århundreder. Hans Abrahamsens værk forløber derfor i tre dele: fortid, nutid og fremtid.

Hvordan det er lykkedes komponisten at skabe så følsom, rørende og smuk en helhed ud af Griffiths Ofelias-fortælling, må være hans hemmelighed, men hans poetiske talent er velkendt og værdsat. Han er i stand til at gribe en situation og stemning og give den karakter og retning i et naturligt musikalsk forløb. Og ligesom Griffiths nye fokus på Ofelia lykkes det ham – medfølende og usentimentalt – at give hende stemme i sange, der ophæver grænserne for tid og sted – vedkommende og tankevækkende.

  • Uropførelsen af Hans Abrahamsens “let me tell you” med Barbara Hannigan og Berliner Philharmoniker dirigeret af Andris Nelsons. Hørt i orkestrets Digital Concert Hall.
  • Findes også med Göteborgs Symfonikere i orkestrets digitale koncertsal HER.